Hvad kan man gøre med sit guld og sølv?

UR

Har du nogle gamle guld og sølv smykker, mønter, barer eller lignende varer, som du ikke længere ønsker at beholde? Der kan være forskellige årsager til, hvorfor man vil af med sine ældre ædelmetaller. Dog kan det virke uoverskueligt for nogen, hvad de skal gøre med deres guld og sølv?

Forskellige tilgange til afskaffelse

Langt de fleste vil afskaffe eller sælge deres guld og sølv mod en form for betaling. Der findes her et par forskellige steder, hvor man kan sælge sit guld.

Guldsmede

Traditionelt set kan man tage en tur forbi de lokale guldsmede i kommunerne, hvor man kan få vurderet og få solgt sit guld og sølv. Hos en guldsmed kan man forvente en mere personlig service, herunder, drikkevarer i form af vand, kaffe mv. En anden forskel er at du direkte hos en guldsmed kan aflevere dit guld og sølv, hvorimod med et onlinemarkedsplads skal man enten aftale et sted, sende med posten eller tage over til et udvalgt sted.

Onlinemarkedspladser

Online markedspladser og webshop har i nyere tid vundet indpas i handel med guld og sølv. De gør det muligt at købe og sælge guld og sølv, uden at være geografisk afhængige af ens lokation. Dette tillader også, at du kan gennemgå et større antal smykker og objekter på tværs af priser, kvalitet og popularitet.

Hvad skal man tage med i sine overvejelser

Det er dog forskelle på, hvilken løsning man vælger at gøre brug af. På begge steder kan guld og sølv købes, men det kan være lidt mere udfordrende at få vurderet sit guld og sølv online. Nogle online markedspladser har en fysisk adresse, hvor på man kan aflevere eller få sit guld og sølv vurderet, da det er nærmest fysisk umuligt at vurdere guld eller sølv ud fra billeder.

En anden væsentlig forskel på de to er servicen. Online vil man skulle chatte med en medarbejder, hvorimod fysisk i forretningen vil man blive ekspederet af en fysisk medarbejder.

Det er vigtigt begge steder at tage højde for, om vurderingerne er rimelige i forhold til kvaliteten, mærket og markedspriserne. Som regel opkøbes næsten alle former for guld og sølv, da genstandene kan blive smeltet om.